NTP-INNOV-21-0142 pályázat | ||||||
Megmozdulnak
a robotok - Az élményszerű programozás A robotika szakkör foglalkozásai az Egri Dobó István Gimnáziumban |
||||||
2021.11.08. 1.foglalkozás Ismertetésre kerül a szakkör programja. Az érdeklődő diákoknak egy olyan lehetőséget szeretnénk biztosítani, ahol folytathatják a kisebb korukban megkedvelt játékkal, a Legoval való foglalkozást, majd ezt kibővítve elkalandozhatunk a programozás világába is. Mesélnek a diákok a Lego építésről, amikor változatos módon, kreatívan különböző járműveket, lényeket, épületeket készítettek. |
||||||
2021.11.09. Az iskolánkban szervezett Nyílt nap keretében a szakkör egyik tagjával robotika bemutatót tartottam. A gimnáziumunk iránt érdeklődő 8-os diákok számára mutattuk be a Robotika szakkör munkáját |
||||||
2021.11.15. 2.foglalkozás Újabb diákok csatlakoztak a régi csapathoz. Hetedikes diákok ismerkednek a robotikával. A robotok nem ma "születtek". Egy kis robottörténelem a közelmúltból. Az első katonai robot egy tank volt 1940-ben. Az első orvosi robot: 1983. Ortopédiai műtéthez használták. Az első űrrobot:1957-ben felbocsátott Szputnyik műhold. Az első humanoid robot: 2010-ben az emberek számára készített szerszámokat használt a Földön kívül, az űrben. |
||||||
2021.11.19. A Dobó István Gimnázum pályaválasztási napján hetedikes és kilencedikes diákok hallhattak a Robotika szakkör munkájáról és megtekinthették az ott épített robotokat. |
||||||
2021.11.22. 3.foglalkozás Robotok az ember szolgálatában. Hol, mire használja az ember a robotokat? Robotinasok, amik takarítanak, füvet nyírnak. Robotsebészet, ami elképzelhetetlen pontosságot kínál a sebésznek. Bionikus végtagok lehetővé teszik, hogy a mozgásukat használóik a gondolataik segítségével vezéreljék. Anyagmozgató, hegesztő, festő és szerelő ipari robotok manapság egyre inkább átveszik az ember munkáját az iparban. |
||||||
2021.11.29. 4.foglalkozás Arra is van lehetőség, hogy különféle járművek, lények építési leírásait felhasználva, ezek alapján készítsék el a szerkezetet. |
||||||
2021.november Az iskolánkban szervezett Nyílt nap keretében a szakkör egyik tagjával robotika bemutatót tartottunk. A gimnáziumunk iránt érdeklődő nyolcadikos diákok számára mutattuk be a Robotika szakkör munkáját. |
||||||
2021.12.06. 5.foglalkozás A megépített járművekbe be kell építeni a számítógépet, ami megoldja a motorok tápellátását és a vezérlését. |
||||||
2021.december Az iskolánkban szervezett Pályaválasztási nap keretében robotika bemutatót tartottam. Az alsóbb évfolyamokon a 7.A és a 9.D osztály diákjainak mutattam be többek között a Robotika szakkör munkáját. |
||||||
2021.12.13. 6.foglalkozás A megépített jármű rendelkezik egy karral, amit vízszintesből függőleges irányba lehet a távirányítóval felemelni. Fogaskerekek segítségével építették a függőlegesen felemelhető kart, valamint a kar végére a tárgyakat megfogni képes, szétnyíló "kezet". |
||||||
2022.01.03. 7.foglalkozás Elkészültek az első járművek. Jöhet a programozás. A keretprogram megismerése. Programozás nyelvi elemei. A blokktipusú programnyelv felépítésével ismerkedünk meg először. |
||||||
|
||||||
2022.01.10. 8.foglalkozás Első "lépések" a robottal. Ismerkedés a motorokat vezérlő modulokkal. A működési mód azt jelenti, hogy a motor működésének időtartamát mi
szabályozza. |
||||||
2022.01.17. 9.foglalkozás Kanyarodik a robotunk. Két motor is irányítható. Egyetlen sebességparamétert lehet megadni, így a fordulást a két motor közötti sebesség elosztásával lehet szabályozni Mozgási feladatok megoldása. |
||||||
2022.01.24. 10.foglalkozás Az interakció első lépései. Szenzorok megismerése. A
robot külső érzékelői (szenzorai) segítségével képes érzékelni a
„külvilág” jeleit. |
||||||
2022.01.31. 11.foglalkozás Szenzorok használata. A szenzorhasználat másik módja a Szenzor ( Sensor) programcsoporton belül található ikonok programszálra illesztésével történik.A lényeges különbség az előző lehetőségtől, hogy ennél a szenzorhasználati módnál nem áll meg a programszál utasításainak végrehajtása, csupán a program kiolvassa a szenzor által mért értéket és már lép is a következő utasításra. Ha ezt az értéket nem használjuk fel a programban, akkor fölösleges a modult használnunk, mert nem lesz hatással a program futására. |
||||||
2022.02.07. 12.foglalkozás Távolságérzékelésre két lehetőség kínálkozik. Az egyik az ultrahangos szenzor, a másik az infravörös szenzor. Az ultrahangos távolságérzékelő képes az előtte lévő tárgyak távolságát megmérni. A távolságot mindig az érzékelőhöz viszonyítva határozza meg centiméterben vagy hüvelykben mérve. A távolságot 5-250 cm tartományban képes megmérni. Az infravörös szenzor távolságmérésre alkalmas (50-70 cm). |
||||||
2022.02.14. 13.foglalkozás Olyan program megírása volt a feladat, amelyet végrehajtva a robot egyenesen halad előre mindaddig, amíg a fényérzékelője az alapszíntől eltérő színt nem észlel, ekkor álljon meg! A feladat végrehajtása során például homogén felületen (asztallapon) mozog a robot. Az eltérő színű rész az asztal széle. Ekkor a jármű megáll. A programnál az Szín- vagy fényérzékelő (Colour
Sensor) használtuk. |
||||||
2022.02.21. 14.foglalkozás Az aktuális feladat az volt, hogy adott színű objektumot ismerjen fel a robot a színérzékelő szenzorával. Ekkor környezet fényét érzékeljük (saját fény nélkül). Ez az Ambient Light funkció.Ha nem az adott színű a tárgy, azt figyelmen kívül hagyja. |
||||||
2022.02.28. 15.foglalkozás Megismerkedtek a diákok a micro:bit miniszámítógéppel. A BBC micro:bit egy kisméretű, programozható panel, beépített szenzorokkal (iránytű, gyorsulásmérő, fényérzékelő), LED-mátrix kijelzővel, ki/bemeneti csatlakozókkal, Bluetooth technológiával. Az eszközt egyszerűen használható, grafikus blokknyelv segítségével is programozhatjuk |
||||||
2022.03.07. 16.foglalkozás Megismerkedtek a diákok a micro:bit miniszámítógéppel. A BBC micro:bit egy kisméretű, programozható panel, beépített szenzorokkal (iránytű, gyorsulásmérő, fényérzékelő), LED-mátrix kijelzővel, ki/bemeneti csatlakozókkal, Bluetooth technológiával. Az eszközt egyszerűen használható, grafikus blokknyelv segítségével is programozhatjuk |
||||||
2022.03.21. 17.foglalkozás Megismerkedtek a diákok Bit:Bot Robot autóval. Egy remek eszköz a BBC micro:bit vezérlőhöz, rengeteg integrált funkcióval, UH szenzorral, hogy számos programozási gyakorlatot játékosan lehessen vele elsajátítani. |
||||||
2022.03.28. 18.foglalkozás A robotokkal végzett kutatások megismerése |
||||||
2022.04.04. 19.foglalkozás
2022.04.07.A Mentoring for School Improvement (MenSI) projekt keretében
partneriskolák látogattak iskolánkba. A projekt egy 28 hónapos
koordinációs és támogatási akció, amelyet az Európai Bizottság H2020
programja finanszíroz. Az
Egri Dobó István Gimnáziumot az Oktatási Hivatal választotta ki arra,
hogy a négy magyarországi mentoriskolák egyike legyen. A MenSI fő célja
az innovatív – IKT-val támogatott -tanítási és tanulási jó gyakorlatok
megismerése és kipróbálása, iskolai mentoráláson keresztül.
|
||||||
2022.04.11. 20.foglalkozás Felkészülés a projektzáró napra |
||||||
2022.04.25. 21.foglalkozás A projekt zárásaként tanulóknak tájékoztatás adtunk az NTP-INNOV-21-es pályázatról. Bemutattuk, hogy milyen eszközöket vásároltunk az iskola számára. Elmondtuk, hogy milyen terveink voltak és hogy abból mit sikerült megvalósítani. A szakkör tagjai bemutatót tartottak az év során épített robotokkal. Minden diák az épített járművel egy-egy feladatot demonstrált. |
||||||