NTP-INNOV-21-0142 pályázat
Megmozdulnak a robotok - Az élményszerű programozás
A robotika szakkör foglalkozásai
az Egri Dobó István Gimnáziumban
2021.11.08. 1.foglalkozás

Ismertetésre kerül a szakkör programja.
Az érdeklődő diákoknak egy olyan lehetőséget szeretnénk biztosítani, ahol folytathatják a kisebb korukban megkedvelt játékkal, a Legoval való foglalkozást, majd ezt kibővítve elkalandozhatunk a programozás világába is.
Mesélnek a diákok a Lego építésről, amikor változatos módon, kreatívan különböző járműveket, lényeket, épületeket készítettek.
   
2021.11.09.

Az iskolánkban szervezett Nyílt nap keretében a szakkör egyik tagjával robotika bemutatót tartottam. A gimnáziumunk iránt érdeklődő 8-os diákok számára mutattuk be a Robotika szakkör munkáját
 
   
2021.11.15. 2.foglalkozás
Újabb diákok csatlakoztak a régi csapathoz. Hetedikes diákok ismerkednek a robotikával.
A robotok nem ma "születtek". Egy kis robottörténelem a közelmúltból.
Az első katonai robot egy tank volt 1940-ben.
Az első orvosi robot: 1983. Ortopédiai műtéthez használták.
Az első űrrobot:1957-ben felbocsátott Szputnyik műhold.
Az első humanoid robot: 2010-ben az emberek számára készített szerszámokat használt a Földön kívül, az űrben.
2021.11.19.

A Dobó István Gimnázum pályaválasztási napján hetedikes és kilencedikes diákok hallhattak a Robotika szakkör munkájáról és megtekinthették az ott épített robotokat.
 
   
2021.11.22. 3.foglalkozás

Robotok az ember szolgálatában.
Hol, mire használja az ember a robotokat?
Robotinasok, amik takarítanak, füvet nyírnak.
Robotsebészet, ami elképzelhetetlen pontosságot kínál a sebésznek.
Bionikus végtagok lehetővé teszik, hogy a mozgásukat használóik a gondolataik segítségével vezéreljék.
Anyagmozgató, hegesztő, festő és szerelő ipari robotok manapság egyre inkább átveszik az ember
munkáját az iparban.
 
2021.11.29.  4.foglalkozás

Arra is van lehetőség, hogy különféle járművek, lények építési leírásait felhasználva, ezek alapján
készítsék el a szerkezetet.
   
2021.november
Az iskolánkban szervezett Nyílt nap keretében a szakkör egyik tagjával robotika bemutatót tartottunk. A gimnáziumunk iránt érdeklődő nyolcadikos diákok számára mutattuk be a Robotika szakkör munkáját. 
   
2021.12.06.  5.foglalkozás

A megépített járművekbe be kell építeni a számítógépet, ami megoldja a motorok tápellátását és
a vezérlését.
   
2021.december
Az iskolánkban szervezett Pályaválasztási nap keretében robotika bemutatót tartottam. Az alsóbb évfolyamokon a 7.A és a 9.D osztály diákjainak mutattam be többek között a Robotika szakkör munkáját. 
   
2021.12.13. 6.foglalkozás

A megépített jármű rendelkezik egy karral, amit vízszintesből függőleges irányba lehet a távirányítóval felemelni.

Fogaskerekek segítségével építették a függőlegesen felemelhető kart, valamint a kar végére a tárgyakat megfogni képes, szétnyíló "kezet".

   
2022.01.03. 7.foglalkozás

Elkészültek az első járművek. Jöhet a programozás.
A keretprogram megismerése.
Programozás nyelvi elemei. A blokktipusú programnyelv felépítésével ismerkedünk meg először.
   


   
2022.01.10. 8.foglalkozás 

Első "lépések" a robottal. Ismerkedés a motorokat vezérlő modulokkal.

A működési mód azt jelenti, hogy a motor működésének időtartamát mi szabályozza.
Ez lehet idő (másodperc), elfordulási szög (a tengely fordulási szöge fokban), tengelyfordulatok száma, illetve a motort lehet be illetve kikapcsolni.

   
2022.01.17. 9.foglalkozás 

Kanyarodik a robotunk.

Két motor is irányítható. Egyetlen sebességparamétert lehet megadni, így a fordulást a két motor közötti sebesség elosztásával lehet szabályozni

Mozgási feladatok megoldása.
   
2022.01.24. 10.foglalkozás

Az interakció első lépései. Szenzorok megismerése.

A robot külső érzékelői (szenzorai) segítségével képes érzékelni a „külvilág” jeleit.

A szenzorok használatának egyik módja, amikor a megfelelő ikon beillesztése a programszálra, felfüggeszti a program további utasításainak végrehajtását, és csak a szenzoron bekövetkezett valamilyen esemény, vagy az érzékelő által visszaadott megfelelő érték hatására folytatódik a programszál utasításainak végrehajtása.



   
2022.01.31. 11.foglalkozás



Szenzorok használata.

A szenzorhasználat másik módja a Szenzor (Sensor) programcsoporton belül található ikonok programszálra illesztésével történik.
A lényeges különbség az előző lehetőségtől, hogy ennél a szenzorhasználati módnál nem áll meg a programszál utasításainak végrehajtása, csupán a program kiolvassa a szenzor által mért értéket és már lép is a következő utasításra. Ha ezt az értéket nem használjuk fel a programban, akkor fölösleges a modult használnunk, mert nem lesz hatással a program futására.

   
2022.02.07. 12.foglalkozás

Távolságérzékelésre két lehetőség kínálkozik. Az egyik az ultrahangos szenzor, a másik az infravörös szenzor.

Az ultrahangos távolságérzékelő képes az előtte lévő tárgyak távolságát megmérni. A távolságot mindig az érzékelőhöz viszonyítva határozza meg centiméterben vagy hüvelykben mérve. A távolságot 5-250 cm tartományban képes megmérni.

Az infravörös szenzor távolságmérésre alkalmas (50-70 cm).

   
2022.02.14. 13.foglalkozás

Olyan  program megírása volt a feladat, amelyet végrehajtva a robot egyenesen halad előre mindaddig, amíg a fényérzékelője az alapszíntől eltérő színt nem észlel, ekkor álljon meg!

A feladat végrehajtása során például homogén felületen (asztallapon) mozog a robot. Az eltérő színű rész az asztal széle. Ekkor a jármű megáll.

A programnál az Szín- vagy fényérzékelő (Colour Sensor) használtuk.
Összehasonlítás módot és a fényszenzort saját fénnyel (Reflected Light) használtuk.


   
2022.02.21. 14.foglalkozás

Az aktuális feladat az volt, hogy adott színű objektumot ismerjen fel a robot a színérzékelő szenzorával.

Ekkor környezet fényét érzékeljük (saját fény nélkül). Ez az Ambient Light funkció.
Ha nem az adott színű a tárgy, azt figyelmen kívül hagyja.

   
2022.02.28. 15.foglalkozás 

Megismerkedtek a diákok a micro:bit miniszámítógéppel. A BBC micro:bit egy kisméretű, programozható panel, beépített szenzorokkal (iránytű, gyorsulásmérő, fényérzékelő), LED-mátrix kijelzővel, ki/bemeneti csatlakozókkal, Bluetooth technológiával. Az eszközt egyszerűen használható, grafikus blokknyelv segítségével is programozhatjuk
   
2022.03.07. 16.foglalkozás 

Megismerkedtek a diákok a micro:bit miniszámítógéppel. A BBC micro:bit egy kisméretű, programozható panel, beépített szenzorokkal (iránytű, gyorsulásmérő, fényérzékelő), LED-mátrix kijelzővel, ki/bemeneti csatlakozókkal, Bluetooth technológiával. Az eszközt egyszerűen használható, grafikus blokknyelv segítségével is programozhatjuk 
   
2022.03.21. 17.foglalkozás 

Megismerkedtek a diákok Bit:Bot Robot autóval.
Egy remek eszköz a BBC micro:bit vezérlőhöz, rengeteg integrált funkcióval, UH szenzorral, hogy számos programozási gyakorlatot játékosan lehessen vele elsajátítani.
   
2022.03.28. 18.foglalkozás 
A  robotokkal végzett kutatások megismerése
   
2022.04.04. 19.foglalkozás  

2022.04.07.A Mentoring for School Improvement (MenSI) projekt keretében partneriskolák látogattak iskolánkba. A projekt egy 28 hónapos koordinációs és támogatási akció, amelyet az Európai Bizottság H2020 programja finanszíroz.  Az Egri Dobó István Gimnáziumot az Oktatási Hivatal választotta ki arra, hogy a négy magyarországi mentoriskolák egyike legyen. A MenSI fő célja az innovatív – IKT-val támogatott -tanítási és tanulási jó gyakorlatok megismerése és kipróbálása, iskolai mentoráláson keresztül.
Április 7-én a partneriskolák hozzánk látogattak. Bemutattuk nekik, hogyan működik nálunk a Robotika szakkör, ezzel motiválva a többi iskola pedagógusait hasonló innovációkra.

 
   
2022.04.11. 20.foglalkozás  
Felkészülés a projektzáró napra

   
2022.04.25. 21.foglalkozás  

A projekt zárásaként tanulóknak tájékoztatás adtunk az NTP-INNOV-21-es pályázatról.
Bemutattuk, hogy milyen eszközöket vásároltunk az iskola számára.
Elmondtuk, hogy milyen terveink voltak és hogy abból mit sikerült megvalósítani.
A szakkör tagjai bemutatót tartottak az év során épített robotokkal. Minden diák az épített járművel egy-egy feladatot demonstrált.